"Porunca", de Tudor Arghezi - Forumul orei de limba română
Sâmbătă, 2016-12-10, 12:45 PM
Bine aţi venit Vizitator | RSS

Meditaţii on-line la limba română

[ Mesaje noi · Membrii · Regulamentul forumului · Căutare · RSS ]
Pagina 1 din 11
Forumul orei de limba română » MANUALE » Clasa a IX-a, editura Art » "Porunca", de Tudor Arghezi (Discuţii despre teme)
"Porunca", de Tudor Arghezi
idnedelcuData: Luni, 2011-09-26, 4:54 PM | Mesaj # 1
Lieutenant colonel
Grup: Administratori
Mesaje: 120
Reputaţie: 11
Stare: Offline
Porunca
de Tudor Arghezi
- Întrebări -

1. Identifica, in prima strofa, cuvinte care arata preferinta poetului despre conturarea unui "univers mic".
1. Cuvintele din prima strofă care arată preferinţa poetului pentru conturarea unui "univers mic" sunt "gâzele", "iezii", "mugurii".

2. Descrie traiul feicit pe care intaia pereche de oameni il duce in Rai.
2.Întâia pereche de oameni apare la Arghezi în ipostaza unui cuplu de copii de şcoală.În aceste condiţii, raiul este, evident, locul pe care şi-l doresc toţi copiii: un loc unde nu te bate nimeni la cap. Nici părinţii, nici profesorii. Locul unde nu trebuie nici să te culci devreme, nici să te scoli cu noaptea-n cap , ca să nu întârzii la şcoală, locul unde băieţii nu sunt obligaţi să-şi înveţe lecţiile şi nici fetiţele să se pieptene. Raiul pentru copii este jocul, gluma şi căţăratul în copaci după poame.

3. Traiul fericit in Rai se datoreaza si faptului ca nici tati, nici mame, nici dadace, nici profesoara, nici dascalul nu ii sacaie pe baiat si pe fata:
alcatuieste o lista cu observatiile tipice pe care ti le fac parintii
alcatuieste o lista cu observatiile tipice pe care ti le fac profesorii/profesoarele la scoala
3. Aici va trebui să te referi la viaţa ta.

4.Identifica in strofa a treia versul care da o evidenta conotatie ludica poeziei.
4. Versul din strofa a treia care dă o evidentă conotaţie ludică (ludus = joc) poeziei este cel de-al cincilea:
"Totul era de glumă şi de joacă..."

5. Explica mijloacele artistice prin care poetul il prezinta pe D-zeu cu proportii monumentale.Compara-l cu imaginea lui din prima poezie (Adam si Eva) si arata diferentele.
5. D-zeu îşi face apariţia în strofa a patra:
"Dar ce-i veni-ntr-o zi lui Dumnezeu
Că se-arătă încins în curcubeu..."
Pentru a-i da proporţii monumentale, poetul foloseşte aici o dublă figură de stil. "încins în curcubeu" este în acelaşi timp metaforă şi hiperbolă, sugerând nu doar măreţia, ci şi strălucirea orbitoare a Creatorului.
În "Adam şi Eva", Dumnezeu nu apare ca imagine, ci prin actele sale. El creează primul om, pe Adam, "cu praf şi niţeluş scuipat", dar îl cam greşeşte, ne spune Arghezi, şi îl face cam "zbanghiu". Avem aici un Dumnezeu mai uman, care suferă de singurătate şi este, asemeni omului, failibil. De aceea şi lipseşte imaginea lui monumentală. Dincoace, În "Poruncă", Dumnezeu apare în splendoarea strălucirii şi măreţiei sale, având ca atribut atotputernicia: El dă porunci şi ameninţă cu pedepse.

6.Care este porunca lui D-zeu?
6. D-zeu le porunceşte lui Adam şi Eva să nu mănânce fructe din dintr-un anume pom.

7.Construieste vocative, dupa modelul substantivului Evo, pentru cat mai multe nume proprii feminine.
7. Mario, Ileano, Ioano, Veronico, Tanţo etc. Este un vocativ popular şi familiar.

8.Cum se manifesta tentatia? Comenteaza cele doua versuri din finalul poeziei.
8.În ultimele două versuri ale poeziei, Eva ar vrea să guste tocmai din pomul interzis: i se pare mai plin de must:
"Mi-e tare poftă, dragul meu, să gust
Tocmai din pomul ăla, plin de must."
Semnificaţia e clară: ce e interzis devine mai tentant şi femeia este mai slabă În faţa poftelor decât bărbatul, trăgându-l şi pe acesta în păcat după ea. Sau, dacă pomul reprezintă cunoaşterea, femeia capătă un rol pozitiv, de catalizator al progresului.

9. Care este sensul cuvantului pom, din ultimul vers?
9.În ultimul vers, cuvântul "pom" poate semnifica orice obiect al dorinţei, care tentează puternic.În sens biblic ( dar poeziile lui Arghezi nu sunt o versificare a Bibliei) pomul reprezintă cunoaşterea în general şi conştiinţa de sine, în particular.

10. Demonstreaza, construind un context potrivit, ca termenul poama poate avea si sens peiorativ.
10. "Ce mai poamă este şi elevul ăsta !", zise profesorul supărat pentru că îl minţisem.

11.Trasforma din vorbire directa in vorbire indirecta dialogurile din text.
11. Dumnezeu le porunceşte lui Adam şi Evei să nu se atingă de un anumit pom din grădina Raiului, pentru că vor fi pedepsiţi.
Rămaşi singuri, Adam o întreabă pe Eva dacă a auzit porunca, iar aceasta îi răspunde că tocmai din pomul acela are poftă să guste.

12. Poezia "Porunca" de Tudor Arghezi este un text fictional sau nonfictional? Argumenteaza-ti raspunsul.
12. Poezia "Porunca", de Tudor Arghezi este un text ficţional, pentru că îşi propune, nu să informeze cititorul, ci să-l sensibilizeze, să-i trezească emoţii,creând un univers imaginar propriu prin folosirea unui limbaj original, expresiv, rod al subiectivităţii unui autor.

PS Întrebările aparţin Ancăi.
 
NicoleData: Sâmbătă, 2011-10-01, 11:11 AM | Mesaj # 2
Începător
Grup: Utilizatori
Mesaje: 1
Reputaţie: 0
Stare: Offline
As vrea si eu demonstratia la "Porunca" de Tudor Arghezi ca este un text fictional..sau dati-mi niste idei cum as putea face.. Va rog mult!
 
Forumul orei de limba română » MANUALE » Clasa a IX-a, editura Art » "Porunca", de Tudor Arghezi (Discuţii despre teme)
Pagina 1 din 11
Căutare:


Copyright MyCorp © 2016
Creator de site-uri gratuite — uCoz