Marţi, 2024-12-03, 9:30 PM
Bine aţi venit Vizitator | RSS

Meditaţii on-line la limba română

[ Mesaje noi · Membrii · Regulamentul forumului · Căutare · RSS ]
  • Pagina 1 din 1
  • 1
Programa de limba română
idnedelcuData: Marţi, 2012-07-03, 0:33 AM | Mesaj # 1
Lieutenant colonel
Grup: Administratori
Mesaje: 120
Reputaţie: 11
Status: Offline
LIMBA ROMÂNĂ ŞI COMUNICARE
Niveluri de constituire a mesajului
Notă: Conţinuturile de mai jos vizează:
– aplicarea, în diverse situaţii de comunicare, a normelor ortografice, ortoepice, de punctuaţie, morfosintactice şi folosirea adecvată a unităţilor lexico-semantice;
– aplicarea cunoştinţelor de limbă, inclusiv a celor dobândite în ciclul gimnazial, în exprimarea corectă şi în receptarea textelor studiate sau la prima vedere.
Nivelul fonetic
– pronunţii corecte/incorecte ale neologismelor;
– hiat, diftong, triftong; accent;
– cacofonia; hipercorectitudinea;
– pronunţarea/lectura nuanţată a enunţurilor (ton, pauză, intonaţie).
Nivelul lexico-semantic
– variante lexicale;
– câmpuri semantice;
– erori semantice: pleonasmul, tautologia, confuzia paronimică;
– derivate şi compuse (prefixe, sufixe, prefixoide, sufixoide),
schimbarea categoriei gramaticale;
– relaţii semantice (polisemie; sinonimie, antonimie, omonimie);
– sensul corect al cuvintelor (în special al neologismelor);
– unităţi frazeologice (locuţiuni şi expresii);
– interpretarea sensului cuvintelor în context;
– câmpuri semantice şi rolul acestora în interpretarea mesajelor
scrise şi orale;
– etimologia populară, hipercorectitudinea;
– sensul cuvintelor în context; sens denotativ şi sens conotativ.
Nivelul morfosintactic
– forme flexionare ale părţilor de vorbire (pluralul substantivelor, articularea substantivelor, forme cazuale; forme flexionare ale verbului; adjective fără grade de comparaţie; numerale etc.); valori
expresive ale părţilor de vorbire; mijloace lingvistice de realizare a subiectivităţii vorbitorului;
– elemente de acord gramatical; (între predicat şi subiect – acordul logic, acordul prin atracţie; acordul atributului cu partea de vorbire determinată;
– elemente de relaţie (prepoziţii, conjuncţii, pronume/adjective pronominale relative, adverbe relative);
– valori stilistice ale coordonării şi subordonării în frază;
– anacolutul.
Nivelul ortografic şi de punctuaţie
– norme ortografice şi de punctuaţie în constituirea mesajului scris (scrierea corectă a cuvintelor, scrierea cu majusculă, despărţirea cuvintelor în silabe, folosirea corectă a semnelor de ortografie şi
de punctuaţie);
– rolul semnelor ortografice şi de punctuaţie în înţelegerea mesajelor scrise.
Nivelul stilistico-textual
– registre stilistice (standard, colocvial, specializat etc.) adecvate
situaţiei de comunicare;
– coerenţă şi coeziune în exprimarea orală şi scrisă;
– tipuri de texte şi structura acestora: narativ, descriptiv, informativ,
argumentativ;
– stiluri funcţionale adecvate situaţiei de comunicare;
– limbaj standard, limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular,
limbaj regional, limbaj arhaic; argou, jargon;
– stil direct, stil indirect, stil indirect liber;
– rolul figurilor de stil şi al procedeelor artistice în constituirea
sensului;
– rolul elementelor arhaice şi regionale în receptarea mesajelor.
NOTĂ: Programa de examen este elaborată în conformitate cu prevederile programelor şcolare în vigoare. Conform adreselor M.Ed.C. nr. 48.871/ 23 noiembrie 2005 şi nr. 31.641/ 3 mai 2006, începând cu anul şcolar 2006-2007 „respectarea normelor prevăzute în ediţia a II-a a
Dicţionarului ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (DOOM) este obligatorie“.

TESTE ONLINE PENTRU ADMITEREA LA ACADEMIA FORTELOR TERESTRE SIBIU
 
  • Pagina 1 din 1
  • 1
Căutare:


Copyright MyCorp © 2024
Creator de site-uri gratuite — uCoz