idnedelcu | Data: Marţi, 2012-07-03, 0:33 AM | Mesaj # 1 |
Lieutenant colonel
Grup: Administratori
Mesaje: 120
Status: Offline
| LIMBA ROMÂNĂ ŞI COMUNICARE Niveluri de constituire a mesajului Notă: Conţinuturile de mai jos vizează: – aplicarea, în diverse situaţii de comunicare, a normelor ortografice, ortoepice, de punctuaţie, morfosintactice şi folosirea adecvată a unităţilor lexico-semantice; – aplicarea cunoştinţelor de limbă, inclusiv a celor dobândite în ciclul gimnazial, în exprimarea corectă şi în receptarea textelor studiate sau la prima vedere. Nivelul fonetic – pronunţii corecte/incorecte ale neologismelor; – hiat, diftong, triftong; accent; – cacofonia; hipercorectitudinea; – pronunţarea/lectura nuanţată a enunţurilor (ton, pauză, intonaţie). Nivelul lexico-semantic – variante lexicale; – câmpuri semantice; – erori semantice: pleonasmul, tautologia, confuzia paronimică; – derivate şi compuse (prefixe, sufixe, prefixoide, sufixoide), schimbarea categoriei gramaticale; – relaţii semantice (polisemie; sinonimie, antonimie, omonimie); – sensul corect al cuvintelor (în special al neologismelor); – unităţi frazeologice (locuţiuni şi expresii); – interpretarea sensului cuvintelor în context; – câmpuri semantice şi rolul acestora în interpretarea mesajelor scrise şi orale; – etimologia populară, hipercorectitudinea; – sensul cuvintelor în context; sens denotativ şi sens conotativ. Nivelul morfosintactic – forme flexionare ale părţilor de vorbire (pluralul substantivelor, articularea substantivelor, forme cazuale; forme flexionare ale verbului; adjective fără grade de comparaţie; numerale etc.); valori expresive ale părţilor de vorbire; mijloace lingvistice de realizare a subiectivităţii vorbitorului; – elemente de acord gramatical; (între predicat şi subiect – acordul logic, acordul prin atracţie; acordul atributului cu partea de vorbire determinată; – elemente de relaţie (prepoziţii, conjuncţii, pronume/adjective pronominale relative, adverbe relative); – valori stilistice ale coordonării şi subordonării în frază; – anacolutul. Nivelul ortografic şi de punctuaţie – norme ortografice şi de punctuaţie în constituirea mesajului scris (scrierea corectă a cuvintelor, scrierea cu majusculă, despărţirea cuvintelor în silabe, folosirea corectă a semnelor de ortografie şi de punctuaţie); – rolul semnelor ortografice şi de punctuaţie în înţelegerea mesajelor scrise. Nivelul stilistico-textual – registre stilistice (standard, colocvial, specializat etc.) adecvate situaţiei de comunicare; – coerenţă şi coeziune în exprimarea orală şi scrisă; – tipuri de texte şi structura acestora: narativ, descriptiv, informativ, argumentativ; – stiluri funcţionale adecvate situaţiei de comunicare; – limbaj standard, limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular, limbaj regional, limbaj arhaic; argou, jargon; – stil direct, stil indirect, stil indirect liber; – rolul figurilor de stil şi al procedeelor artistice în constituirea sensului; – rolul elementelor arhaice şi regionale în receptarea mesajelor. NOTĂ: Programa de examen este elaborată în conformitate cu prevederile programelor şcolare în vigoare. Conform adreselor M.Ed.C. nr. 48.871/ 23 noiembrie 2005 şi nr. 31.641/ 3 mai 2006, începând cu anul şcolar 2006-2007 „respectarea normelor prevăzute în ediţia a II-a a Dicţionarului ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (DOOM) este obligatorie“.
TESTE ONLINE PENTRU ADMITEREA LA ACADEMIA FORTELOR TERESTRE SIBIU
|
|
| |